Fler läromedel

Produktinformation

Titel: Digilär Programmering för gymnasiet
Artikelnummer (ISBN): 9789198442564
Första utgåva: 2018-08-10 (Revideras löpande)

Pris: 129 kr/elev och läsår

Om er skola redan har Digilär kan ni beställa fler licenser som inloggade under Administration.

Programmering för gymnasiet

Digilär Programmering 1 i C# omfattar det centrala innehållet i kursplanen för Programmering 1 enligt Gy 11. Programmeringsspråket är C# och i läromedlet finns videogenomgångar.

Fem snabba om läromedlet

  • Videogenomgångar som förklarar steg för steg hur du kodar i C#.
  • Quiz för att befästa kunskapen.
  • Fördjupningar och länkar under extra material för den som vill lära mer.
  • Färdiga programmeringsuppgifter att sätta igång med.
  • Lärarhandledningar till hjälp för läraren.

Ständigt uppdaterat och inspirerande innehåll

Digilär Programmering 1 i C# är ett helt nyskrivet läromedel. Programmering är ett praktiskt ämne och eleven kan inte utveckla en färdighet i programmering utan att själv skriva kod. Läromedlet innehåller tydliga videogenomgångar som är anpassade till de vanligt förekommande plattformar som används i skolan. Här går vi igenom allt ifrån programmeringens historia, hur programmering påverkar vårt dagliga liv samt olika gränssnitt. Dessutom ingår en mängd uppgifter för praktiskt arbete och övning på att skriva kod, både quiz och självrättande övningar samt större uppgifter.

Stöttning i din undervisning

Lärarhandledning finns till samtliga arbetsområden och sträcker sig från en övergripande nivå ner till varje arbetsområde. Syftet med läromedlet är att eleven ska få förståelse för och färdighet i programmering och att du som lärare får stöd i att undervisa i programmering. Genom att erbjuda inspelade genomgångar, så kallade ”code-alongs” kan eleverna jobba i sin egen takt, och du kan koncentrera dig på att hjälpa dem som behöver.

Motiverar eleven

Dina elever får ett omfattande stöd i form av inbyggda ordförklaringar, quiz och ett bibliotek med videogenomgångar, där du kan följa programmeringsprocessen steg för steg - så kallade ”code-alongs”, arbetsuppgifter och länkskafferi. Det finns klickbara fördjupningar för den som veta mer. Som alltid med Digilär finns ett omfattande stöd till elever i form av inbyggda ordförklaringar, instuderingsfrågor, talsyntes och med ett teckensnitt anpassat för den som har dyslexi.

Tips till dig som vill prova Digilär Programmering

  1. Läs Introduktionen för en snabb överblick över läromedlet.
  2. Undersök ett arbetsområde närmre, läs igenom dess kapitel.
  3. Gör uppgifterna kopplade till ett kapitel.
  4. Skapa en grupp elever och tilldela uppgifter.
  5. Behöver du hjälp på vägen? Kontakta oss! Vi hjälper dig gärna med allt från att sätta upp ett testkonto till en workshop med kollegiet.

Alltid med Digilär – funktionalitet

Alla läromedel som publiceras i Digilärs unika digitala plattform är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt innehåll skapat för att stötta elevers lärande. Om du använder ett läromedel från Digilär får du alltid vår funktionalitet på köpet.

Författare

Göran Häljestam