Läraren: ”Jag uppskattar att jag kan få fram resultat och se en enskild elevs svar”

Ma/NO-läraren Sanna Hansson på Hjortsjöskolan i Vaggeryd har arbetat med heldigitala läromedel med sina elever under vårterminen då kommunen har valt att testa Digilärs utbud. Vi hör av oss för att känna henne på pulsen efter några månader som Digiläranvändare. 

– Min upplevelse är mycket positiv! Jag uppskattar att man samlar allt på samma ställe – innehåll, kommunikation med eleverna och uppföljning. 

Hela skolan har fått tillgång till Digilär då kommunen testar läromedel inför en upphandling. Eleverna har nyligen fått tillgång till datorer, och både lärare och elever är i uppstartsfasen när det kommer till digital pedagogik och arbetssätt. 

Att arbeta med digitala verktyg och tjänster är ingen nyhet för Sanna Hansson. Även tidigare har hon kopplat ämnesstoff till att analysera bilder, modeller, titta på filmklipp och använda simulatorer på PhET (en tjänst där man kan hitta simuleringar för matematik och naturvetenskaplig undervisning). 

– En stor nytta med Digilär är att så mycket arbete redan är gjort. Och materialet är faktagranskat och utvalt. 

Sanna Hansson uppskattar även att hon i förväg kan samla det innehåll eleverna ska arbeta med på en egen kurs-sida i Digilär. Texter, bilder, övningar, quiz eller film – med funktionen Uppdrag lägger hon till just det material hon vill att eleverna ska fokusera på.   

– Att arbeta med Uppdrag medför lite förarbete, men den tiden tjänar jag in under lektionen. 

Eleven följer arbetsgången steg för steg. Risken att tappa fokus minskar när eleven slipper gå in i till exempel sin e-post för att komma åt en länk, eller söka upp ett klipp på Youtube. Det räcker att gå in i sin kurs i Digilär där allt material finns samlat. 

Aktuellt och dynamiskt 

En stor skillnad mot traditionella läromedel är att innehållet är aktuellt och dynamiskt. Uppdateringar går snabbt. Och innehåll som till exempel Forskningstorget, som finns till de naturvetenskapliga ämnena, gör det smidigt att koppla undervisningen till aktuell forskning. 

”Är man inte van vid att arbeta med digitala läromedel så tror jag att man kommer bli förvånad över hur lätt Digilär är att arbeta med.”

– Sanna Hansson

Sanna Hansson upplever också att undervisningen blir mer elevnära. 

– Eleverna har själva tillgång till det material jag visar på min skärm, som t.ex. en bild, en Powerpointpresentation eller ett filmklipp. Behöver de återgå till det senare finns det alltid tillgängligt via datorn.  

Om de vill studera hemifrån, t.ex. om de har varit sjuka eller lediga så är det smidigt för dem att hitta all information som de behöver i Digilär. 

– Jag döper mina uppdrag i kursen till t.ex., Del 1 – Ekosystem, Del 2 – Näringskedjor och näringsvävar och så vidare. Då blir det lätt att hänvisa till vilket avsnitt de ska fokusera på. 

Finns det några utmaningar med att arbeta digitalt?

– Det kan vara svårt att se en helhet. Det är ämnesstoff, instuderingsfrågor, arbetsuppgifter och undersökningar.  Det kan så klart handla om att jag måste vänja mig vi det nya arbetssättet. 

Eleverna då? Många tycker att det är skönt att ha alla kursböcker på ett ställe så att de inte behöver släpa runt på både dator och läroböcker. En del gillar att allt finns samlat och att de som vill har möjlighet att lyssna på texten. Vissa känner att det är jobbigt att inte ha en bok att bläddra i. 

 – Det är ju något helt nytt för dem att arbeta heldigitalt så det skulle kunna handla om ovana i första hand, säger Sanna Hansson. 

Hur var det att komma igång med Digilär?

– Jag tycker att det har fungerat bra. Läromedlen är användarvänliga. Vi har också haft en supportperson från Digilär som har kommit till kollegiet tre gånger och hållit utbildning. Kundtjänst är alltid snabba på att hjälpa till om det är någonting man undrar. 

 Kollegorna på hela skolan testar Digilär tillsammans. Sanna Hansson upplever att de flesta är nöjda. 

– Inom NO och Teknik, samt matematik med NOKflex är vi jättenöjda med innehåll och instuderingsfrågor. 

Sanna Hansson lärare i Ma/NO på Hjortsjöskolan i Vaggeryd.

Slutligen bjuder Sanna Hansson på tre tips för dig som är intresserad av att börja arbeta med digitala läromedel. 

1. Är man inte van vid att arbeta med digitala läromedel så tror jag att man kommer bli förvånad över hur lätt Digilär är att arbeta med. Men visst tar det tid att lära sig att förbereda sina kurser, att hitta alla funktioner och hur man ska använda dem. 

2. Om eleverna inte är vana vid att arbeta med datorer på egen hand så kan det ta tid för dem att vänja sig vid alla funktioner och hur de ska lägga upp sitt arbete. De behöver testa vad som passar för just dem vad gäller textstorlek, bakgrundsfärg och övriga funktioner. Gör gärna en textinställning tillsammans i helklass. 

3. Använd dig av kundtjänst och support om du behöver hjälp. De kan allt om funktioner och verktyg och ämnesspecifika frågor kan de alltid förmedla till en expert. De är angelägna om att hjälpa till och svarar på alla frågor. Jag upplever också att de tacksamt tar emot tips på utveckling och råkar man hitta ett fel i textmassan är de snabba på att ändra och rätta. 

Digilärs bästa egenskaper enligt Sanna:

  • Att det finns många bilder och animationer som enkelt förklarar begrepp och modeller. 
  • Instuderingsfrågor och arbetsuppgifter som är kopplade till elever. Jag kan få fram resultat och se en enskild elevs svar eller en hel fråga för en grupp.
  • Att alla läromedel finns tillgängliga i samma plattform. När vi till exempel läser om Hållbar utveckling så kan jag skapa uppdrag från läromedlen i fysik, kemi, biologi tillsammans med geografi och samhällskunskap för att skapa en ämnesövergripande kurs. Eleverna har allt samlat på ett ställe.
  • Det finns många användbara funktioner som gör att eleverna kan välja hur de vill att deras Digilär ska se ut. Bakgrundsfärg, teckensnitt, dialekt på uppläst text – Digilär är användarvänligt!