Årets digitaliseringsledare: ”Lärarna uppskattar Digilär”

Nya Elementars högstadium i Bromma har använt Digilär sedan höstterminen 2019. Stojanka Drinić, biträdande rektor på Stockholmsskolan blev nyligen utsedd till årets digitaliseringsledare vid skolledargalan på Berns i Stockholm.

Vi hörde av oss till Stojanka för att gratulera henne och bland annat prata digitalisering och funktioner som hon värdesätter i Digilär. 

 Grattis till utmärkelsen! 

– Tack. Vi har jobbat hårt i många år så detta är jättekul! 

Hur kom det sig att ni började använda Digilär?  

– Det är våra ämneslärare som väljer vilket läromedel de vill jobba med. Från ledningshåll har vi ett tydligt underlag, en kvalitetssäkring som vi jobbat fram och som vi alltid utgår ifrån när vi köper in läromedel. I dagsläget använder vi Digilär i ett flertal ämnen på högstadiet däribland i svenska, engelska, spanska och tyska, säger hon. 

Hur är upplevelsen hittills? 

– Som skolledare använder jag det inte dagligen men lärarna uppskattar det. Det har varit lätt för pedagogerna att nå det material de vill ha samtidigt som det är lätt att lägga in eget material i läromedlet.  

– Min uppfattning är även att pedagogerna tycker det är väldigt tekniskt smidigt. Vi kräver en fräschhet av den tekniska plattformen – den ska vara uppdaterad och det märks att Digilärs plattform levererar det. 
 
Stojanka uppskattar att skolan kan komma med förslag på förbättringar.  
– Ni förnyar och uppdaterar men vi kan också påverka och säga vad vi vill ha, poängterar hon. 

En av Digilärs mest uppskattade funktioner är möjligheten att kunna lyssna på innehållet. I dag lyssnar närmare 20 procent av eleverna på inlästa texter i Digilär. 

Vad betyder det för dig som skolledare att kunna ge eleverna möjlighet att kunna lyssna på innehållet? 

– Det är en fantastisk anpassning att vi på olika vägar kan komma till lärandet. Förr fanns det i princip bara ett sätt. Läraren höll en genomgång och sedan läste eleverna och svarade på instuderingsfrågor. Så såg lektionerna ofta ut. Men genom att man kan lyssna på innehållet öppnar det helt nya vägar till lärande, tycker Stojanka. 

Hon ser även en generationsskillnad i hur dagens elever skolan generellt tar till sig information. 

– Jag märker bland dagens generation i skolan att de tar till sig budskap genom att tala in eller lyssna till det i större utsträckning än tidigare generationer som har läst sig till det. De använder Siri i telefonen och allt annat. Här finns en generationsskillnad. 
 
I Natur & Kulturs digitala språkläromedel kan eleverna numer få texten uppläst på engelska och spanska med så kallad neural talsyntes. AI gör att rösterna blir än mer lika en verklig människa. 

Vad säger du generellt om AI-tekniken i digitala verktyg? 

– Den är helt magiskt. Det är precis det vi vill. Vi vill att våra elever ska kunna få tillgång till AI och de funktioner som finns i digitala läromedel. På så vis kan läraren backa hem och föra mer samtal med eleverna och bygga sin undervisning på det pedagogiska och didaktiska. När funktionalitet löser vissa uppgifter så frigör det tid för våra lärare. Den tiden kan de lägga på samtal människa till människa. Därmed blir betydelsen av en lärare ännu viktigare nu och i framtiden, anser Stojanka. 

Vi fortsätter att prata om funktioner och anpassning. I Digilärs läromedel i moderna språk finns möjlighet att skapa egna gloslistor med självrättande glosförhör. Stojanka berättar att det ger dem fantastiska möjligheter.

 – Här kan man få en nivågruppering. Barn som till exempel har ett stor och gediget ordförråd i spanska, kan utvecklas på sin egen nivå gentemot någon annan som har ett mindre ordförråd. Det blir en jätteskillnad mot den klassiska gloslistan. Läraren sparar tid på det då hen inte behöver rätta, men framförallt tjänar vi på lärandeprocessen. Eleverna ges möjlighet att utvecklas på sin egen nivå, avslutar Stojanka. 

Fakta
Årets digitaliseringsledare utses på galan Skolledare21, som är ett återkommande event för Sveriges skolledare. Galan arrangeras av Meet In Grid i nära samarbete med Lärarförbundet Skolledare.