Försteläraren: ”Det funkar bra, det är skönt att ha det digitalt”

Felix förstelärare inom ikt

Felix Gyllenstig Serrao är förstelärare inom IKT på Frölundaskolan i Göteborg där han undervisar i SO. Skolan använder Digilärs heldigitala läromedel sedan vårterminen 2018 och Felix gillar läromedlet.

– Det funkar bra, det är skönt att ha det digitalt! Eleverna kan spara uppgifterna och jag får överblick och kan ge tillbaka feedback på ett enkelt sätt. Det är inte samma sak som när man skriver på papper utan här har jag bättre koll, säger Felix.

Felix bloggar även under pseudonymen Spelläraren och har tre år i rad (2016–2018) varit nominerad till lärarpriset Guldäpplet som lyfter fram lärare som utvecklar skolan med digitala verktyg och arbetssätt. Han har gett ut boken Minecraft som pedagogiskt verktyg och är även en uppskattad föreläsare.

Han gillar att Digilär alltid kan uppdateras till skillnad från en bok.
– Där har du det tryckta året och det är det som gäller, men med Digilär så uppdateras läromedlet hela tiden, berättar Felix.

Digilär satsar stora resurser på att kontinuerligt producera introduktionsfilmer för att skapa ännu bättre läromedel. Filmerna återfinns nu i flera av våra läromedel, bland annat i SO för årskurs 7–9.

– Det är positivt att det finns introduktionsfilmer i Digilärs SO-ämnen. Jag upplever att det skapar ett intresse hos eleverna – de blir nyfikna på innehållet och vill veta mer, anser Felix.

Sedan lyfter han fram de självrättande uppgifter som återfinns i många av Digilärs läromedel. Felix tycker att den direkta feedbacken som uppgifterna ger är väldigt viktig. Den är motiverande för eleverna och hjälper honom, som lärare, att spara rättningstid.

– Eleverna är vana vid snabb feedback från t.ex. spel och sociala medier där de direkt får veta om något är bra eller inte. Självrättande övningar använder lite samma knep, vilket är positivt, säger han.

– Självrättande är också positivt för mig eftersom den summativa bedömningen blir enklare och så kan man lägga fokus på det formativa där man faktiskt vill lägga sitt fokus allra mest, konstaterar han.

Felix ser också en annan fördel med Digilär. Han tycker att eleverna har mer ägandeskap över sin kunskapsinhämtning och menar att det skapar en trygghet för både lärare och elever. Felix tar funktionen uppläst tal som exempel och utvecklar resonemanget: ”Eleverna kan själva ha kontroll över texten på ett annat sätt. Hur snabbt ska jag få det uppläst? Var det någon del jag inte förstod så kan jag få datorn att läsa upp det igen o.s.v.”, avslutar han.

Nyfiken på Digilärs digitala läromedel? Prova gratis i 30 dagar!

Du kan alltid prova våra digitala läromedel kostnadsfritt i 30 dagar. Starta upp ett gratiskonto här och kom igång direkt!

Du kan även få en visning av Digilär eller köra ett fullskaligt test med all funktionalitet på plats på din skola. Kontakta någon av våra säljare för att boka en tid!